Fremtidens velfærd – velfærd 4.0

Er velfærd andet end det, der kan købes for penge?

Vi har skabt et dyrt velfærdssystem, men har måske tabt det vigtigste på gulvet: de menneskelige relationer. Du har ikke meget glæde af et perfekt måltid mad, hvis du ingen har at dele det med.

Vores verdensberømte velfærdsmodel har de sidste par årtier været på gal kurs. Velfærd er blevet til ydelser og service i en teknokratisk velfærdsbutik. Nu står vi over for et paradigmeskifte. Ægte velfærd må tage afsæt i spørgsmålet: Hvad gør mennesker lykkelige?  

Skal vi forstå hvad velfærd egentlig er, skal vi forstå mennesket-i-sine-relationer. Mange bruger ordet relationel velfærd, om den vej vi skal gå.

Mennesker er blevet opdelt i ressourcestærke og -svage. Men sandheden er, at den der giver får kræfter af at give, men kun hvis nogen vil tage imod. Vi kan ikke undvære hinanden. Vi kan ikke undvære at have nogen at give til.

I nogle årtier røg faglig ledelse og tillid til de ansatte ud til fordel for en teknokratisk og akademisk forståelse af velfærd og de relationsfaglige professioner – samt en mere og mere minutiøs styring af de ansatte.

Nu erkender politikerne og det offentliges eget evalueringsinstitut, at mål- og rammestyringen har fejlet. Vi har fået et dyrt og dårligt system, som ikke hjælper dem, der har allermest behov.

Velfærdssamfundets professionelle kæmper med rekordhøje stresstal, fordi selvbestemmelsen og meningsfuldheden mange steder er taget fra dem. Også de ansatte folder sig bedst ud i tillid, handlefrihed og værdighed. Det er meningen med arbejdet, der holder os motiverede, glade og raske. At kunne se sig selv i øjnene.

Ikke alle velfærdsopgaver skal løses af professionelle. En stor del af velfærden hører naturligt til i de omsorgsfulde fællesskaber – såvel de formelle som de uformelle – i nærsamfund, familie og i den udvidede familie.

Skærmbillede 2016-05-20 kl. 12.04.19
Karen er medforfatter til bogen “Det personlige samfund. Personalisme i praksis”, som er kritisk over for depersonaliseringen og teknokratiet.
Skærmbillede 2016-05-20 kl. 12.03.13
“Det relationelle menneske” tager ligesom forgængeren afsæt i en mere relationel forståelse af velfærd. Karen er medforfatter og medredaktør.
Relevante bøger af Karen Lumholt m.fl.
  • Det personlige samfund. Personalisme i praksis, red. af Karen Lumholt og Jonas Norgaard Mortensen (2015, forlaget Vindelsti)
  • Det relationelle menneske. Personalisme i perspektiv, red. af Karen Lumholt og Jonas Norgaard Mortensen (2015, forlaget Vindelsti)
  • Det fælles bedste  – introduktion til personalismen, af Jonas Norgaard Mortensen (2012 og 2014, forlaget Boedal)
  • Karen Lumholt er (bl.a. sammen med Jonas Norgaard) medforfatter til en række kronikker og debatindlæg om emnet, se listen med artikler her.

Personalisme er en tænkning, som også den franske præsident Emmanuel Macron er inspireret af. Karen har tidligere været direktør for Tænketanken Cura, som er inspireret af personalismen. Se mere om personalismen i en dansk kontekst på følgende hjemmesider: Personalisme,  www.personalisme.dk,  www.cura.dk.

Minikonference 1
Lancering af antologierne “Det personlige samfund” og “Det relationelle menneske”

Stikord

Fremtidens velfærd – velfærdssamfund 2.0. Det stille oprør – små skridt til et bedre samfund. Når vi laver det helt store regnskab, bliver det tydeligt at det betaler sig at satse på relationer. Oprør fra hverdagen – lad os skabe en hverdag, vi elsker. For dem vi elsker. Det udvidede naboskab og den udvidede familie. Cafe Hjælpsom, Byt & lyt og Community Helpdesk. Opgør med individualismens svøbe: Vi kan ikke altsammen – men sammen kan vi alt. Må Bedste passe børn i Genbrugsen? Hvem passer firmaets nyttehave på taget? Må mor flytte sit kontorfællesskab ind i børnehaven? Må plejecenterets gamle passe børnehavens høns? Samtænkning af arbejde, dagpasning og lokalsamfund. Farvel til konkurrencesamfundet. Fra konkurrence til samarbejde. Relationel velfærd. Personalismens menneske- og samfundssyn: Mennesket er relationelt, værdigt og engageret. Tænketanken Cura.

Book foredrag

Booking

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save